כשעושים השתדלות ועובדים נכון – יש ס"ד ורואים תוצאות!
ברכי, את לא מאמינה! אחרי התהליך שעשינו יחד אני פתאום נמצאת מול 2 הצעות עבודה, מה עושים??
ב"ה שוק הגיוס פעיל ומבעבע, וקיבלתי 3 שיחות כאלה בשבועיים האחרונים (את כבר מכירה אותי, אני לא מגזימה…)
למרות שמדובר במצב מרגש, זה יכול להיות מאתגר להתמודד עם הצעות עבודה מרובות בו זמנית. עליך לוודא שיש לך מספיק זמן לשקול היטב כל אופציה כדי שתוכלי לקבל את ההחלטה המתאימה לך ביותר. שימוש בטכניקות תקשורת וקבלת החלטות יעילות יכול לעזור לך להתמודד עם הצעות מתחרות תוך שמירה על מערכות היחסים שלך עם מעסיקים פוטנציאליים.
אם קיבלת מספר הצעות עבודה במקביל או שכבר יש לך אחת ומחכה להצעה אחרת, להלן כמה טיפים מועילים שיעזרו לך להתמודד עם המצב:
ודאי שכתבת הצעות
בעוד שמעסיקים רבים מספקים הצעות מילוליות בתחילה, דבר אינו רשמי עד לקבלת גרסה בכתב. אם יש לך רק הצעות בע"פ, זה יכול לתת לך יותר זמן לחשוב על האפשרויות שלך. עם קבלת הצעה בעל פה, הודי למעסיק ושאלי מתי את יכולה לצפות לקבל הצעה בכתב לבדיקה.
לא סיפקת להם תשובה חד משמעית, אך כעת את יודעת מתי לצפות להצעה הרשמית. את גם צריכה הצעה מסודרת כתובה אם את מתכננת לנהל משא ומתן עם חברה אחרת על סמך ההצעה הזאת.
הראי התלהבות מכל ההזדמנויות
כאשר את מקבלת הצעה רשמית אך יש לך כבר הצעה מחברה אחרת או שאת יודעת שתקבלי אותה בקרוב, הראי את התעניינותך בכל מקרה. אם שתי החברות מתאימות לך, עליך לתת לעצמך זמן לחשוב על האפשרויות, כך שתוכלי לבחור את המתאימה לך ביותר. הודי למעסיק על ההצעה ואמרי שאת שמחה על ההזדמנות אך זקוקה לזמן בשביל לחשוב. שאלי מתי הם צריכים את ההחלטה שלך, כדי שיבינו שעוד לא קיבלת את ההחלטה הסופית שלך.
שמרי על תקשורת חיובית
זה יכול להיות קשה ללהטט בין שתי הצעות עבודה במקביל, אך חשוב לעשות את זה נכון. הגיבי לכל הודעה באופן מיידי כדי להראות שאת מעוניינת ומכבדת את זמנם. חברות אלה מעוניינות להעסיק אותך, לכן את רוצה להשאיר את הרושם החיובי שכבר יש להם עליך.
גם אם יש לך נטיה להצעה שאת מעוניינת בה יותר, הישארי אדיבה כשאת מדברת עם החברה האחרת כי ייתכן שתוכלי לנהל איתם משא ומתן ולשפר את ההצעה שלהם. הם יהיו הרבה יותר פתוחים לדיון מסוג זה אם הם ירגישו שאת באמת מתעניינת בתפקיד שלהם.
נסי לסדר את לוחות הזמנים
אם את מעוניינת ביותר מחברה אחת אך קיבלת הצעת סופית אחת בלבד, תוכלי לפנות למעסיק השני כדי לבדוק היכן הם עומדים. היי בטוחה בעצמך, ויחד עם זאת לא יהירה והודיעי להם שקיבלת הצעת עבודה מחברה אחרת ויש לך מועד אחרון לתת להם תשובה סופית. יידעי את המעסיק הזה שאת מעוניינת מאוד לעבוד בחברה שלו ושאלי אם תהיה אפשרת לתת לך הצעה בהקדם.
המעסיק השני אולי לא יוכל לזרז את התהליך ולתת לך הצעה או להבטיח החלטה עד לתאריך האחרון של המעסיק הראשון. במצב זה, לאחר מכן תוכלי לנסות לשאול את החברה שהציעה הצעה ראשונה האם תוכלי לדחות מעט את מועד התשובה שלך.
התנהלי ברגישות עם הזמנים
כאשר את מקבלת הצעת עבודה אחת אך מצפה לקבל הצעה נוספת בקרוב, שמרי על ההתלהבות הראשונית מההצעה גם לחברה השניה. אמרי להם שאת בתהליך נוסף מול חברה אחרת, ספקי תאריך ספציפי לתשובה במידת האפשר, ושאלי עד מתי עלייך לתת החלטה סופית.
אם החברה מסרבת להאריך את המועד לתשובה, יהיה עליך לקבל את החלטה מיידית. עם זאת, אם הם מסכימים להאריך את הזמן, הקפידי לתת להם תשובה סופית בהקדם האפשרי לאחר קבלת ההצעה השנייה וקבלת החלטתך. מכיוון שכבר הוספת זמן לתהליך הגיוס, כבדי אותם על ידי הימנעות מסחיבת זמן מיותרת.
קבלי את הנתונים על כל תפקיד
בעת קבלת הצעות עבודה מרובות, ודאי שיש ברשותך את כל המידע הרלוונטי הדרוש לקבלת החלטה. את צריכה לקבל את אותו מידע עבור כל תפקיד, כך שתוכלי להשוות בקלות. אם יש לך שאלות או מידע נוסף חסר, פני לגורמים המתאימים להבהרה. סוג המידע שברצונך לקבל כולל:
התפקיד שלך: מידע על תאריך ההתחלה, שם התפקיד, אחריות הליבה ושעות העבודה הצפויות.
שכר והטבות: זה כולל את המשכורת שלך, בונוסים אפשריים, תוכניות ביטוח, פנסיה ואופציות מניות.
איזון בין עבודה ובית: זה כולל את סוגי החופש שאת מקבלת, נסיעות ואפשרויות לעבודה מרחוק או גמישות היברידית.
תרבות החברה: סוג סביבת העבודה, האם הם מציעים פיתוח מקצועי או הכשרה אחרת, גודל החברה ושירותי המשרד.
חשבי קדימה
מלבד הגורמים היומיומיים שיעזרו לך לקבוע אם העבודה מתאימה לך, חשבי גם לטווח הרחוק. שקלי האם התפקיד יכול לספק לך את הידע, הכישורים או הניסיון להמשך פיתוח העתיד המקצועי שלך. אם אחת המשרות תואמת את כל הצרכים המיידים שלך אך מציעה מעט אפשרויות קידום, זה נתון חשוב בהחלטה הסופית שלך.
השווי את האפשרויות שלך
לאחר שיש לך הצעות וכל המידע הדרוש לגבי כל עבודה, התחילי לחשוב באיזו מהן ברצונך לבחור. שיטה אחת שבה את יכולה להשתמש היא טבלת השוואה, שבה את מפרטת את היתרונות והחסרונות של כל עבודה. חשבי על הגורמים החשובים לך ביותר בעבודה, כולל נתונים מספריים ומה גורם לך להרגיש הכי מרוצה בעבודה.
פריסה כזאת של הנתונים יכולה לעזור לך להבחין בקלות איזו מהאפשרויות מציעה את רוב היתרונות ומתאימה לך יותר. אם את יכולה לראות שלעבודה אחת יש הרבה יותר יתרונות מהשנייה, זה יכול לפשט את תהליך ההחלטה שלך.
משא ומתן לפי הצורך
כאשר יש לך הצעות רשמיות ביד אך עדיין אין לך החלטה, תוכלי להשתמש בהן כמנוף למשא ומתן. תוכלי לנסות לדבר על בקשות שאף אחד מהמעסיקים לא הציע בתחילה או לנסות לגרום למעסיק אחד להוסיף פרמטרים או להעלות את המשכורת מול האפשרות השנייה שלך. המשא ומתן שלך תלוי במה שהכי חשוב לך ויעזור לך לקבל את ההחלטה הסופית שלך.
אם שני הצדדים מסכימים לספק את מבוקשך, תוכלי לציין שאת בתהליך מקביל עם חברה אחרת. מכיוון שהם מעוניינים בך, זה עשוי לעודד אותם להוסיף הטבות נוספות כדי לשכנע אותך להצטרף אליהם. בהתבסס על מה שיש להם להציע או על תגובותיהם לבקשותיך, את יכולה לקבל החלטה לגבי התפקיד המתאים לך ביותר.
הכרת תודה
בסוף תהליך ההחלטה שלך, הקפידי להודות לשתי החברות על הצעותיהן. למרות שאת מסרבת לאחת מהם, את רוצה להראות להם שאת מעריכה את הזמן שהקדישו לך ואת ההתחשבות בך כמועמדת. תוכלי רק להרוויח משמירה על מערכת יחסים חיובית איתם מכיוון שאם תהיה להם הזדמנות נוספת בעתיד, ייתכן שתרצי להגיש מועמדות שוב. בעת דחיית הצעה, תוכלי להשתמש בדוגמה הבאה:
"תודה רבה על הצעת לי התפקיד של [ שם התפקיד ]. אני מאוד מעריכה את הזמן וההתחשבות שלך במהלך תהליך זה. זו הייתה החלטה לא פשוטה, אבל קיבלתי הצעת עבודה נוספת לתפקיד שיותר מתאים לי. עם זאת, התרשמתי מאוד מהחברה ומכל מי שפגשתי במהלך הראיונות שלי. אשמח לשמור על קשר להזדמנויות עתידיות המתאימות לשנינו".
יש משהו שחוזר אצלי המון בשיחות עם מחפשות עבודה – ואני רוצה לשים עליו רגע זרקור, כי זה באמת עושה הבדל בתוצאות.
זה קשור לפניות נטוורקינג לעובדות חברה.
הרבה מחפשות עבודה פונות לעובדות חברה כמו במכתב מקדים למגייסים – מנסות להסביר, לשכנע, לספר את כל הסיפור…
ואז הפניה יוצאת ארוכה, כבדה, ולפעמים אפילו קצת מלחיצה לצד השני.
אבל פניה לעובדת חברה היא לא בדיוק כזה מכתב מקדים.
המטרה שלה הרבה יותר פשוטה:
להגיע לערוץ הנכון בתוך החברה – ורצוי דרך מסלול פנימי (referral / חבר מביא חבר).
רגע סדר – למי בכלל פונים?
כשאני אומרת “עובדת חברה”, אני לא מתכוונת למגייסת ולא ל-HR.
אני מתכוונת למישהי שעובדת בתוך החברה – בצוותים, במוצר, בפיתוח, ב-QA, בדאטה, בפרודקט – לא משנה.
מישהי שיכולה לעזור לך להגיע להגשה הנכונה, ובלא מעט מקרים גם להכניס את המועמדות שלך דרך חבר מביא חבר.
החידוד פה הוא חשוב:
את לא מבקשת ממנה להחליט עלייך או להתאמץ הרבה. את מבקשת עזרה קטנה, נטו כדי לפתוח לך את הדלת.
למה לפעמים עובדות נרתעות לעזור?
בשבוע האחרון הנושא הזה עלה לי כמה פעמים מכמה זוויות, ופתאום זה ממש התחדד לי.
מבחינת עובדות חברה יש הבדל ענק בין שני דברים:
1. להגיש אותך פנימית דרך חבר מביא חבר
זה קצר, ואם הקו"ח שלך מתאימים אז לגיטימי.
2. לכתוב עלייך “המלצה” או התרשמות אישית
פה הרבה עוצרות – בצדק. אין היכרות איתך, מן הסתם יש עומס והצפה של פניות כמוך, והן לא רוצות לקחת אחריות או להרגיש שהן “מוכרות” מישהי שהן לא מכירות.
ופה הקטע:
כשאת פונה לעובדת בחברה –
את לא בהכרח צריכה ממנה המלצה אישית כדי להרוויח מהערוץ הזה.
את כן צריכה לפנות בצורה שמכבדת את המקום שלה – ועושה לה קל לעזור.
עוד זווית מהשטח – איך זה נראה אצל אנשים ממש עסוקים
דיברתי על הנושא גם עם מהנדס תוכנה סניור שאני מכירה.
אדם עמוס – יש לו לו"ז צפוף, אחריות גדולה, וסטנדרט מקצועי גבוה.
שאלתי אותו מה יעשה אם יקבל פניה אנונימית ממישהי שמחפשת קשר לחברה שבה הוא עובד ותבקש להעביר קו"ח – האם יתייחס ואיך.
הוא ענה לי שלא יעביר בלי לדבר איתה קודם, אם כן יעביר, זה כולל ההסתייגות (עדינה) שלא מכיר אותה אישית אבל התרשם וכו', ובודאי שלא ימציא המלצה מפוברקת.
כלומר, גם אצל אנשים סופר עסוקים יש לפעמים רצון לעזור.
תלוי בעומס ובהצפת הפניות בשגרה.
ועוד דוגמה – כשזה עובד ממש יפה
היתה לי שיחת סטטוס עם מישהי שאני מלווה בחיפוש עבודה.
כרגיל בשיחות כאלה, אני מתעדכנת – איפה כל תהליך עומד, מה התקדם השבוע, ומה עדיין תקוע.
ואז שאלתי אותה שאלה אחת, הכי פרקטית שיש:
האם את פונה לעובדות חברה ומבקשת עזרה?
והתגובה שלה פשוט עשתה לי טוב:
"כן! תקשיבי, יש נשים מתוקות ברמות. ממש רוצות לעזור."
היא סיפרה שהיא ניסחה הודעה ממש טובה, והיא רואה שזה עובד – היא מקבלת תשובות, יש המשך שיחות, ויש גם פניות שמתקדמות לראיון.
ברור שלא כל פניה הופכת למשהו קונקרטי – חלק מביאות תוצאה, חלק פחות, וחלק בכלל נשארות בלי תגובה.
אבל שוב מתחדד העניין הזה – כשהפניה כתובה נכון, יש לא מעט אנשים בצד השני שבאמת מנסים לעזור במה שהם יכולים.
וזה בדיוק מה שחשוב לי שתזכרי:
יש הרבה אנשים טובים בדרך.
וכשאת פונה בצורה קצרה, ברורה ומכבדת – הסיכוי לפגוש אותם עולה משמעותית.
אז איך נראית פנית נטוורקינג טובה לעובדת חברה?
5 כללים לפניה שעובדת
1. בקשה אחת, ברורה
הכי יעיל לבקש אחד מהשניים:
– "האם תוכלי להפנות אותי לערוץ הנכון להגשה?"
– "האם יהיה לך נוח להגיש אותי בחבר מביא חבר למשרת ___?"
2. הקשר קצר במקום שכנוע
2-3 שורות שמסבירות התאמה בסיסית.
לא להתחיל לשווק את עצמך – רק להסביר למה זה רלוונטי.
בלי רשימת שאלות, בלי “תבדקי לי”, בלי טקסט שמרגיש כמו נאום.
3. הורדת לחץ
להוסיף משפט אחד שמאפשר לה לסרב בלי אי נעימות:
“אשמח לכל תשובה, רק אם מתאים לך”
4. לצרף הכול בהודעה אחת
קו"ח + לינקדאין (אם יש) + שם משרה/תחום מדויק.
כדי שלא תצטרכי להמשיך להתכתב על פרטים.
5. לעבוד סטטיסטית
לא כולן יענו. לא כולן יעזרו.
זה לגמרי בסדר. את מחפשת את מי שכן יכולה ורוצה לעזור.
הנה דוגמה לנוסח פניה מומלץ (סגנון להשראה)
היי [שם],
נעים מאד – אני ____, [כותרת תפקיד/תחום] עם ניסיון ב-_____. ראיתי שאת עובדת ב_____, ואני מתעניינת במשרת _____ אצלכם.
הניסיון שלי נראה מתאים למה שמחפשים.
רציתי לשאול אם יש לך אפשרות לקשר אותי להגשת מועמדות בקישור חבר מביא חבר, או אולי יתאים לך להגיש אותי פנימית לצוות הגיוס?
מצרפת קו"ח + לינקדאין.
אעריך כל תשובה ותודה בכל מקרה על הזמן.
ומה לא לכתוב בפניה כזאת
ולסיום – תזכורת קטנה וחשובה:
זה בסדר שלא כולן עונות.
זה בסדר שלא כולן יעזרו.
זה לא אומר שהערוץ הזה לא עובד – זה אומר שכולם עמוסים.
אבל כשפונים נכון – קצר, ברור, מכבד – יש לא מעט פעמים שזה בדיוק מה שפותח את הדלת.
זה קרה השבוע כשחיפשתי בכלל משהו אחר.
איזה קובץ מסוים ששמרתי בשם לא ברור (טעות נפוצה, אגב…)
ותוך כדי החיפוש – אני מוצאת את עצמי נוחתת פתאום על קובץ ישן.
טיוטה של קורות חיים מתקופת חיפוש העבודה שלי לפני 10 שנים בערך.
לא זכרתי שהוא שם בכלל.
אבל כשפתחתי, קראתי אותו בהפתעה:
"באמת כתבתי את זה ככה? וואו, כמה השתניתי מאז…"
לא רק בטכנולוגיות או בניסיון –
אלא בביטחון, בבהירות, ביכולת לנסח את עצמי.
וזה גרם לי לחשוב על זה עוד כמה דקות.
כמה קל לשכוח את הדרך שעשינו, כשאנחנו כל הזמן רצות קדימה.
אז הנה תרגיל קטן שאני ממליצה לך לנסות:
🔹 חפשי קובץ ישן – טיוטה של קורות חיים, מכתב מקדים ששלחת למשרה, אולי אפילו הודעה שכתבת לחברה.
🔹 קראי אותו בעיניים של היום.
🔹 ותשאלי את עצמך: "מה הייתי כותבת אחרת עכשיו?"
רוב הסיכויים שתגלי – שאת כבר לא אותה אחת שכתבה את זה.
וזה בדיוק העניין: התקדמות אמיתית לא נמדדת רק במציאת עבודה חדשה.
לפעמים היא מתחבאת במשפט שכבר לא היית כותבת כי יש לך כבר תובנה אחרת על הנושא.
לפעמים נדמה שהצלחה בחיפוש עבודה נמדדת רק בדבר אחד: מצאת עבודה או לא.
אבל זאת טעות נפוצה – וחבל, כי יש הרבה נקודות שמראות שאת ממש כן בתנועה קדימה.
אז אם את בתוך התהליך, או מרגישה שאת תקועה –
הנה 3 סימנים, נסי לחפש אותם אצלך כי הם מלמדים אותך שאת בהתקדמות
(ואם לא, נסי להגיע אליהם, לבד או עם עזרה, כי אפילו שהם צעדים קטנים – ככה מתחילים)
🔹 בהירות חדשה: את מרגישה שיותר ברור לך לאן את רוצה להגיע, איזה סוג תפקיד מתאים לך, ואיזה סוג ממש לא.
🔹 שדרוג במסרים: את יודעת להסביר את עצמך יותר טוב – בקורות החיים, בפנייה למגייסים או אפילו לחברה טובה ששואלת "מה את מחפשת?".
🔹 איכות הפניות משתפרת: אולי עדיין לא קיבלת תשובה חיובית, אבל התחלת לקבל יותר צפיות בלינקדאין, יותר תגובות אישיות, או אפילו פנייה אחת שהייתה מדויקת במיוחד.
אלו דברים שלא תמיד נראים מבחוץ – אבל הם בונים את הקרקע להצעה שתגיע.
תני לעצמך קרדיט על כל צעד כזה.
איך כתבה לי השבוע מישהי אלופה, שנמצאת עכשיו בליווי אישי:
"זה מתחיל להיות זורם ואפילו קצת נחמד החיפוש עבודה ברוך ד'.
וזה העיקר מבחינתי."
היא עוד לא קיבלה הצעה – אבל היא לגמרי בדרך הנכונה.
וזו התקדמות עצומה, במיוחד כשזוכרים שבתחילת הדרך, רק לחשוב על חיפוש עבודה הכניס אותה ללחץ ובלבול.